Veel gestelde vragen
Op deze pagina geven wij antwoord op veel gestelde vragen.
Jaar | Aantallen |
---|---|
2021 | 116 |
2025 | 209 |
2030 | 446 |
2035 | 911 |
Vooralsnog ligt het zwaartepunt op de bebouwde omgeving binnen de kern Putten. De overige kernen en buitengebieden hebben veel eigen opritten en laden dus voor het grootste deel privé op eigen terrein.
Wanneer vraag voor openbare laadvoorziening ontstaat bij sportverenigingen en parkeerterreinen waar wandelroutes beginnen, dan wordt dit overwogen.
Als mensen aan de laadpaal blijven kleven, zonder dat ze opladen, betalen ze hier extra voor. Als we op basis van de monitoring merken, dat dit veel gebeurt, zullen we hierop gaan handhaven.
Dit betekent dat u aan kunt geven hoeveel lading uw auto nodig heeft, bijvoorbeeld 70 procent. Als er dan een stroomvraag is op het net en uw auto heeft meer lading, kan de auto gebruikt worden als accu.
Op dit ogenblik is uit onderzoek nog niet gebleken, dat het ontladen via de laadpaal slechter is dan ontladen via het autorijden.
Een laadpaal heeft invloed op de netcongestie, maar een slimme laadpaal kan ook oplossing bieden aan het probleem van netcongestie. Zie ook het voorbeeld in Utrecht.
Nee het is in principe niet toegestaan om een auto te parkeren bij het blauwe bord met een witte P met een stekker.
Op de langere termijn zou de situatie kunnen ontstaan dat er zoveel laadpunten in wijken zijn, dat de afweging gemaakt kan worden of de parkeervakken bij laadpalen nog wel standaard gereserveerd moeten worden voor elektrisch laden, of dat ze ook door niet-elektrische auto’s gebruikt mogen worden. Voorlopig is deze situatie en afweging niet van toepassing en vanuit de concessie ook niet mogelijk.
Putten kent in het centrum een zogeheten blauwe zone. Waarbinnen een bepaalde maximale parkeerduur geldt. Indien laadinfrastructuur geplaatst wordt binnen deze blauwe zones, geldt ook voor de elektrische voertuigen die daar opgeladen worden een maximale parkeerduur.
Publiek laadpunt
Een laadpunt dat 24/7 openbaar toegankelijk is, zonder barrières zoals slagbomen of poorten.
Semipubliek laadpunt
Een privaat laadpunt dat is opengesteld voor publiek. Denk aan parkeergarages, tankstations of horeca-locaties. Er kunnen beperkte toegangstijden zijn.
Privaat laadpunt
Een laadpunt op eigen terrein, aan huis of bij een bedrijf.
Dit is afhankelijk van uw laadpaalsoftware.
Elk jaar komen er een aantal palen bij, de minimale aantallen zijn gezet op 9 per jaar, maar in de tabel ziet u dat we uitgaan van een grotere groei.
Op dit ogenblik zijn er nog geen concrete plannen voor het inzetten van solar carports.