Putten ondertekent Schone Lucht Akkoord

Het college van B&W van de gemeente Putten heeft besloten het Schone Lucht Akkoord (SLA) te ondertekenen. Met de ondertekening van het SLA geeft de gemeente Putten nader invulling aan het coalitieakkoord om de samenwerking binnen de Regio Foodvalley te intensiveren. Ondertekening van het SLA maakt het voor de gemeente Putten mogelijk om samen met de Foodvalley gemeenten een beroep te doen op geld van de landelijke overheid voor regionale projecten. Met de ondertekening sluit Putten zich formeel aan om in samenwerking met de regio bij te dragen aan de ambitie om de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren.

Waarom doet Putten mee?

De gemeente Putten kan via het SLA gebruikmaken van een zogenoemde Specifieke Uitkering (SPUK-)aanvraag van de Regio Foodvalley. Dit zijn financiële middelen afkomstig van de landelijke overheid die gemeenten kunnen gebruiken om aan de slag te gaan met uitvoeringsmaatregelen.

Wat gaat Putten doen?

Wethouder Ewoud ’t Jong (Landbouw en Economie): “Ondertekening van het SLA maakt het voor de gemeente Putten mogelijk om deel te nemen aan pilotprojecten van de Regio Foodvalley die betrekking hebben op Industrie en Landbouw. De inzet hiervan is dat een ieder een evenredige bijdrage levert.”

Landbouw: inzet op innovatie en scholing

De gemeente Putten pakt samen met de Foodvalley gemeenten het thema ‘emissiereductie’ als onderdeel van het programma landelijk gebied (Regionaal Perspectief Landelijk Gebied (RPLG), in juli 2024 door de gemeenteraad vastgesteld) op. Door samenwerking op dit thema met de bijbehorende pilotprojecten kan de gemeente Putten ondersteuning bieden in het versterken van kennis over innovatie en technische aanpassingen op het agrarisch erf. Het project richt zich namelijk op het vergroten van kennis bij vergunningverleners, toezichthouders en ondernemers over het juist toepassen van (stal)technieken bij veehouderijen. Het doel hiervan is om de toepassing van de nog te vergunnen als al vergunde (stal)technieken te verbeteren en zo de uitstoot in de veehouderijsector te verminderen, waarbij het behouden en vergroten van economisch perspectief voor de agrariërs in Putten het uiteindelijke doel is.

Industrie: vergunningen en organisatie

Met het onderzoekstraject naar scherper vergunnen zet de gemeente Putten, samen met de Regio Foodvalley gemeenten, in op het verkrijgen van een beter beeld van de bedrijven waarop scherper vergunnen kan worden toegepast en gehandhaafd kan worden om emissies terug te dringen. Dit betekent voor de uitwerking dat zowel bij nieuwe vergunningaanvragen als bij bestaande vergunningen de best beschikbare technieken worden voorgeschreven.

Dit geldt met name voor de zwaardere bedrijven die vergunningsplichtig zijn, waar een gedeelte  onder toezicht van de provincie valt. Omgevingsdiensten hebben de taak om toezicht te houden op de naleving van milieuregelingen bij bedrijven. Daarom is ook onderdeel van dit project om bij de omgevingsdiensten na te gaan wat er nodig is om scherper vergunnen toe te passen.

Verkeer, mobiliteit, onderwijs en voorlichting

Naast deze twee thema’s zet de gemeente Putten al in op onderdelen van het SLA zoals het verantwoord stoken van hout, het stimuleren van elektrisch rijden zoals vastgelegd in de laadvisie en het stimuleren van woon-werkverkeer met de fiets. Scholieren kennen een eigen project, namelijk. “Scholieren meten luchtkwaliteit’. Met een mobiele snuffelfiets, uitgerust met sensoren om fijnstof- en stikstof, brengen scholieren de luchtkwaliteit in kaart. Doel is kennisverbreding en bewustwording.

Wat is het Schone Lucht Akkoord?

Het SLA is een zogenoemd ‘ambitieakkoord’. Hierin staan afspraken van de landelijke overheid, deelnemende provincies, samenwerkingsregio’s en een aantal gemeenten. De deelnemende partijen zetten zich in voor verbetering van de luchtkwaliteit en streven daarin gezamenlijke doelen na. Ze hebben geen resultaatverplichting met elkaar afgesproken, wel een inspanningsverplichting. Iedere gemeente die deelneemt aan het SLA spant zich in om maatregelen te treffen op het gebied van ruimtelijke ordening, mobiliteit, duurzaam aanbesteden en voorlichting over schone lucht en houtstook.

Erwin Schipper en Simone van Vugt

www.rijksoverheid.nl (zoek op Schone Lucht Akkoord)