Mobiele meetstations geven inzicht in lokale luchtkwaliteit

Wilt u weten hoe gezond de lucht in uw omgeving is? Meld dan een locatie aan waar provincie Gelderland de luchtkwaliteit kan meten. Zij gaan in de komende 5 jaar op 16 locaties mobiele meetstations gebruiken. In uw eigen buurt, afgestemd op een concreet verzoek van gemeenten, burgerinitiatieven of inwoners.

Metingen op verzoek van gemeenten of inwoners

Provincie Gelderland vindt het belangrijk dat initiatieven voor onderzoek van gemeenten en inwoners komen. Daarom willen zij gemeenten, burgerinitiatieven en inwoners de mogelijkheid bieden om de luchtkwaliteit op een bepaalde locatie te laten meten. Met betrouwbare meetapparatuur. Dat is waarom zij in 5 jaar tijd op 16 locaties de luchtkwaliteit laten meten. Zo krijgen zij meer inzicht in de luchtkwaliteit in Gelderland.

Mobiele meetstations

Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) voert de metingen uit met 2 mobiele meetstations van dezelfde hoge kwaliteit als het Landelijk Meetnetwerk Luchtkwaliteit (LML). Ieder meetstation staat 6 tot 8 maanden op dezelfde plek. ODRA betrekt de omgeving hierbij. Omwonenden, bedrijven en geïnteresseerden kunnen komen kijken bij het mobiele meetstation. ODRA deelt de resultaten van de metingen met gemeenten, burgerinitiatieven en inwoners.

Beoordeling aanmeldingen

De provincie beoordeelt alle aanmeldingen zorgvuldig. Daarbij kijken ze bijvoorbeeld of bij de aangemelde locatie gebouwen staan waar kwetsbare groepen verblijven, zoals scholen, ziekenhuizen en kinderdagverblijven. Ook kijken ze naar het aantal mensen dat mogelijk wordt blootgesteld aan luchtvervuiling op de meetlocatie, naar variatie in eventuele bronnen (zoals wegverkeer, scheepvaart, mobiele werktuigen, industrie en landbouw) en een spreiding van locaties over de provincie.

Planning

Nog in 2024 maken ze een keuze waar ze de twee mobiele meetstations als eerste gaan plaatsen. Naar verwachting starten ook de metingen eind 2024.

Meld een locatie aan

Bent u benieuwd naar de luchtkwaliteit op een bepaalde locatie? Doe dan een aanvraag om een meetstation te laten plaatsen. Komt het meetstation er, dan hoeft u daar niets voor te betalen. Dien uw aanvraag in via www.odregioarnhem.nl/meetlocaties. Doet u dit voor 1 november 2024? Dan wordt de locatie meegenomen in de eerste selectie. De overige geschikte locaties en latere aanmeldingen plaatsen ze op een wachtlijst.