Groen licht voor bedrijventerrein Henslare

Een duurzaam, aantrekkelijk en toekomstbestendig bedrijventerrein met aandacht voor klimaatadaptatie, circulariteit, energie, mobiliteit en biodiversiteit. Dat zijn de ambities voor het bedrijventerrein Henslare. Het doel is om binnen het gebied 7 hectare netto bedrijventerrein aan te wijzen voor het vestigen van vooral Puttense ondernemers.

Een aantal omwonenden is het niet eens met de ontwikkeling van het bedrijventerrein Henslare. Zij hebben via een voorlopige voorziening aan de Raad van State gevraagd om de ontwikkeling stop te zetten. Ze vrezen dat dicht bij hun woningen zwaardere en overlast gevende bedrijven zich kunnen vestigen.

Uitspraak Raad van State

De Raad van State (RvS) ziet geen reden om de ontwikkeling van het bedrijventerrein op basis van de aangedragen argumenten tegen te houden. RvS deed op 8 juli 2024 uitspraak. Volgens de RvS is de ruimtelijke impact van het bestemmingsplan ter plaatse van hun woningen beperkt. Zwaardere bedrijven mogen zich niet dichter dan 100 meter bij de woningen vestigen, blijkt uit de spoeduitspraak van de hoogste bestuursrechter. Verder blijft een strook weiland ten oosten van de woningen voorlopig agrarisch en groen. Mocht de gemeente daar op termijn iets anders mee willen, dan moet de gemeente Putten een nieuw plan maken, waartegen omwonenden dan apart bezwaar aan kunnen tekenen.

Noordelijke deel

De Raad van State gaat verder niet in op een mogelijke toezegging van de wethouder aan de gemeenteraad dat Putten eerst het noordelijke deel van Henslare zou gaan ontwikkelen en daarna pas het zuidelijke deel. Reden is dat het noordelijke deel niet in dit bestemmingsplan zit.

Later volgt nog de behandeling in een bodemprocedure. Dan gaat de rechter dieper op de bezwaren in. Maar met deze uitspraak kan de gemeente doorgaan met de uitwerking van de plannen. Op de website www.putten.nl/henslare kunt u de ontwikkelingen volgen.

Gemeente Putten

Johan Dijkhuis