Identiteitskaart
Met de Identiteitskaart kunt u zich identificeren en reizen. Kinderen van alle leeftijden hebben een eigen Identiteitskaart of Paspoort nodig als ze naar het buitenland reizen. Het aanvragen van een Identiteitskaart moet u zelf doen. U vraagt een Identiteitskaart aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
U vraagt uw identiteitskaart aan bij de Servicebalie in het gemeentehuis. Een afspraak maken is niet nodig.
Aanvraag voor een kind
Wilt u een Identiteitskaart voor uw kind jonger dan 12 jaar? Dan moet het kind (ook een baby) altijd zelf bij de aanvraag aanwezig zijn. Daarnaast neemt u mee:
- Het toestemmingsformulier afgifte reisdocument minderjarige (PDF, 111kB) van beide ouders (of van degene die het gezag over het kind heeft).
- Een geldig identiteitsbewijs van beide ouders (of van degene die het gezag heeft).
- Als beide ouders of gezaghouders meekomen naar de balie, kunt u het toestemmingsformulier ook ter plaatse invullen.
Wilt u online toestemming geven? Dat kan met uw Digid. Dan hoeft u aan de balie geen toestemmingsformulier en geldige identiteitsbewijs te laten zien.
Meenemen voor alle aanvragen
- De huidige reisdocument(en), zowel geldig als niet meer geldig.
- Een recente goedgelijkende kleurenpasfoto volgens de richtlijnen die maximaal zes maanden oud is op het moment van de aanvraag.
- Een pasfoto maken kan in het gemeentehuis, daar staat een goedgekeurde fotocabine.
Kosten
- Identiteitskaart (18 jaar en ouder) - € 75,80
- Identiteitskaart (jonger dan 18 jaar) - € 40,90
- Extra kosten bij een spoedaanvraag - € 57,00
Termijn
Na 5 werkdagen kunt u de Nederlandse identiteitskaart ophalen. Als u 18 jaar of ouder bent, is uw identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is de identiteitskaart 5 jaar geldig.
Spoedaanvraag
Hebt u met spoed een Identiteitskaart nodig? Op maandag t/m vrijdag kunt u voor 14.00 uur een spoedaanvraag doen. De Identiteitskaart ligt dan meestal de volgende werkdag na 10.30 uur klaar.
Inlogfunctie
Uw nieuwe Identiteitskaart heeft vanaf 4 januari 2021 een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw Identiteitskaart bij de Ontvangstbalie in het gemeentehuis, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.
Nederlandse identiteitskaart kwijt?
Bent u uw identiteitsbewijs kwijt? Dan kunt u de vermissing online registreren.
Vermissing Identiteitskaart doorgeven via DigiD
Door een verklaring van vermissing af te leggen, wordt het vermiste reisdocument ongeldig. De vermissing kan niet meer worden teruggedraaid. Mocht u uw Identiteitskaart nog terugvinden, dan moet u het inleveren bij de Servicebalie. Het document wordt dan vernietigd.
Liever niet online doorgeven?
Wilt u de vermissing liever niet online doorgeven? U kunt ook langskomen in het gemeentehuis.
Meer informatie over reizen met kinderen
Vindt u op de website van de Rijksoverheid en op de website van de koninklijke marechaussee.
Formulier reizen met minderjarigen downloaden.