Identiteitskaart

Met de Identiteitskaart kunt u zich identificeren en reizen. Kinderen van alle leeftijden hebben een eigen Identiteitskaart of Paspoort nodig als ze naar het buitenland reizen. Het aanvragen van een Identiteitskaart moet u zelf doen. U vraagt een Identiteitskaart aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.

U vraagt uw identiteitskaart aan bij de Servicebalie in het gemeentehuis. Een afspraak maken is niet nodig.

Openingstijden Servicebalie

Aanvraag voor een kind jonger dan 12 jaar

Dan moet het kind (ook een baby) altijd zelf bij de aanvraag en bij het ophalen aanwezig zijn. Daarnaast neemt u mee:

  • Het toestemmingsformulier afgifte reisdocument minderjarige (PDF, 111kB) van beide ouders (of van degene die het gezag over het kind heeft).
  • Een geldig identiteitsbewijs van beide ouders (of van degene die het gezag heeft).
  • Als beide ouders of gezaghouders meekomen naar de balie, kunt u het toestemmingsformulier ook ter plaatse invullen.

Wilt u online toestemming geven? Dat kan met uw Digid. Dan hoeft u aan de balie geen toestemmingsformulier en geldige identiteitsbewijs te laten zien.

Online toestemming geven

Meenemen voor alle aanvragen

  • De huidige reisdocument(en), zowel geldig als niet meer geldig.
  • Een recente goedgelijkende kleurenpasfoto volgens de richtlijnen die maximaal zes maanden oud is op het moment van de aanvraag.
  • Een pasfoto maken kan in het gemeentehuis, daar staat een goedgekeurde fotocabine.

Pasfoto maken in het gemeentehuis

Kosten

  • Identiteitskaart (18 jaar en ouder) - € 78,50
  • Identiteitskaart (jonger dan 18 jaar) - € 42,35
  • Extra kosten bij een spoedaanvraag - € 59,10

Termijn

Na 5 werkdagen kunt u de Nederlandse identiteitskaart ophalen. Als u 18 jaar of ouder bent, is uw identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is de identiteitskaart 5 jaar geldig.

Spoedaanvraag

Hebt u met spoed een Identiteitskaart nodig? Op maandag t/m vrijdag kunt u voor 14.00 uur een spoedaanvraag doen. De Identiteitskaart ligt dan meestal de volgende werkdag na 10.30 uur klaar.

Inlogfunctie

Uw nieuwe Identiteitskaart heeft vanaf 4 januari 2021 een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw Identiteitskaart bij de Ontvangstbalie in het gemeentehuis, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.

Nederlandse identiteitskaart kwijt?

Bent u uw identiteitsbewijs kwijt? Dan kunt u de vermissing online registreren.

Vermissing Identiteitskaart doorgeven via DigiD

Door een verklaring van vermissing af te leggen, wordt het vermiste reisdocument ongeldig. De vermissing kan niet meer worden teruggedraaid. Mocht u uw Identiteitskaart nog terugvinden, dan moet u het inleveren bij de Servicebalie. Het document wordt dan vernietigd.

Liever niet online doorgeven?

Wilt u de vermissing liever niet online doorgeven? U kunt ook langskomen in het gemeentehuis.

Meer informatie over reizen met kinderen

Vindt u op de website van de Rijksoverheid en op de website van de koninklijke marechaussee.

Formulier reizen met minderjarigen downloaden.

Contactgegevens

T (0341) 359 611