Identiteitskaart

Met de Identiteitskaart kunt u zich identificeren en reizen. Kinderen van alle leeftijden hebben een eigen Identiteitskaart of Paspoort nodig als ze naar het buitenland reizen. Het aanvragen van een Identiteitskaart moet u zelf doen. U vraagt een Identiteitskaart aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.

U vraagt uw identiteitskaart aan bij de Servicebalie in het gemeentehuis. Een afspraak maken is niet nodig.

Openingstijden Servicebalie

Aanvraag voor een kind

Wilt u een Identiteitskaart voor uw kind jonger dan 12 jaar? Dan moet het kind (ook een baby) altijd zelf bij de aanvraag aanwezig zijn. Daarnaast neemt u mee:

  • Het toestemmingsformulier afgifte reisdocument minderjarige (PDF, 111kB) van beide ouders (of van degene die het gezag over het kind heeft).
  • Een geldig identiteitsbewijs van beide ouders (of van degene die het gezag heeft).
  • Als beide ouders of gezaghouders meekomen naar de balie, kunt u het toestemmingsformulier ook ter plaatse invullen.

Wilt u online toestemming geven? Dat kan met uw Digid. Dan hoeft u aan de balie geen toestemmingsformulier en geldige identiteitsbewijs te laten zien.

Online toestemming geven

Meenemen voor alle aanvragen

  • De huidige reisdocument(en), zowel geldig als niet meer geldig.
  • Een recente goedgelijkende kleurenpasfoto volgens de richtlijnen die maximaal zes maanden oud is op het moment van de aanvraag.
  • Een pasfoto maken kan in het gemeentehuis, daar staat een goedgekeurde fotocabine.

Pasfoto maken in het gemeentehuis

Kosten

  • Identiteitskaart (18 jaar en ouder) - € 75,80
  • Identiteitskaart (jonger dan 18 jaar) - € 40,90
  • Extra kosten bij een spoedaanvraag - € 57,00

Termijn

Na 5 werkdagen kunt u de Nederlandse identiteitskaart ophalen. Als u 18 jaar of ouder bent, is uw identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is de identiteitskaart 5 jaar geldig.

Spoedaanvraag

Hebt u met spoed een Identiteitskaart nodig? Op maandag t/m vrijdag kunt u voor 14.00 uur een spoedaanvraag doen. De Identiteitskaart ligt dan meestal de volgende werkdag na 10.30 uur klaar.

Inlogfunctie

Uw nieuwe Identiteitskaart heeft vanaf 4 januari 2021 een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw Identiteitskaart bij de Ontvangstbalie in het gemeentehuis, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.

Nederlandse identiteitskaart kwijt?

Bent u uw identiteitsbewijs kwijt? Dan kunt u de vermissing online registreren.

Vermissing Identiteitskaart doorgeven via DigiD

Door een verklaring van vermissing af te leggen, wordt het vermiste reisdocument ongeldig. De vermissing kan niet meer worden teruggedraaid. Mocht u uw Identiteitskaart nog terugvinden, dan moet u het inleveren bij de Servicebalie. Het document wordt dan vernietigd.

Liever niet online doorgeven?

Wilt u de vermissing liever niet online doorgeven? U kunt ook langskomen in het gemeentehuis.

Meer informatie over reizen met kinderen

Vindt u op de website van de Rijksoverheid en op de website van de koninklijke marechaussee.

Formulier reizen met minderjarigen downloaden.

Contactgegevens

T (0341) 359 611