Milieuvergunning/milieumelding voor bedrijfsmatige activiteiten

Bedrijven hebben voor het starten of wijzigen van hun bedrijfsmatige activiteiten soms een omgevingsvergunning nodig. Of moeten vooraf een melding maken.

Vergunning

Voert u of bent u voornemens om milieubelastende activiteiten uit te voeren? Deze kunt u vinden in hoofdstuk 3 van het ‘Besluit activiteiten leefomgeving’ (Bal). Dan heeft u een vergunning nodig. Deze vraagt u aan via het Omgevingsloket.

Via deze site beoordeelt u ook welke regels gelden. En of er een vergunning of melding nodig is. In het omgevingsloket geeft u aan welke milieubelastende activiteiten u gaat uitvoeren op uw perceel. Een aanvraag omgevingsvergunning vertelt ons dat u een milieubelastende activiteit gaat starten of aanpassen. De aanvraag voor een melding vraagt u minimaal 4 weken voordat u gaat starten met uw activiteit aan.

Vanuit de gemeente ontvangt u bericht of u met uw activiteiten mag starten. Het bedrijf is er zelf voor verantwoordelijk dat het blijft voldoen aan de geldende wet- en regelgeving.

Melding

Wilt u een activiteit starten of wijzigen? Soms is dan alleen een melding nodig. Meer hierover leest u op Informatie over milieumelding of vergunningIn hoofdstuk 4 van het ‘Besluit activiteiten leefomgeving’ (Bal) zijn de milieubelastende activiteiten genoemd waarvoor de meldingsplicht geldt. Voor deze activiteiten moet u dus een melding aanvragen.

Een melding maakt u via de landelijke site AIM (Activiteitenbesluit Internet Module). Via deze site beoordeelt u ook welke regels gelden. En of er een melding of vergunning nodig is.

Een melding vertelt ons dat u een activiteit gaat starten of aanpassen. Er is geen sprake van een ‘toestemming’ vanuit de gemeente. Het bedrijf is er zelf voor verantwoordelijk het blijft voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Milieuregelgeving niet nageleefd? Het bevoegd gezag kan wel (achteraf) via het milieutoezicht vanuit de omgevingsdienst handhavend optreden.

Richtlijn Industriële Emissies

Voert u binnen uw bedrijf activiteiten uit die staan genoemd in Richtlijn Industriële Emissies (de opvolger van de IPPC-richtlijn)? Dan heeft u ook een vergunning nodig. Verandert u iets in uw bedrijf of bedrijfsvoering? Of gaat u uitbreiden met het uitvoeren met een milieubelastende activiteit? Dan moet u hiervoor een vergunning aanvragen. Deze kunt u aanvragen via het Omgevingsloket.

Geuremissie industrie

Bij een melding of een aanvraag omgevingsvergunning controleert de gemeente of provincie ook de geurhinder van uw bedrijf. Bij het tegengaan van geurhinder moet u de beste beschikbare technieken (BBT) gebruiken. Op de website van Kenniscentrum IPLO vindt u een Handleiding geur voor de industrie.

Agrarische sector en glastuinbouw

Gaat u een glastuinbouwbedrijf beginnen? Of gaat u uitbreiden of veranderen, zoals een andere teelt of verhuur van land? Of wilt u een lozing vanuit uw bedrijf veranderen? Dan moet u dat melden bij het waterschap en de gemeente met het omgevingsloket.

Betreft uw bedrijf het houden van dieren en valt uw bedrijf onder de IPPC richtlijn? Wilt u uitbreiden met een milieubelastende activiteit, een milieubelastende activiteit wijzigen of meer of andere dieren gaan houden? Dan heeft u daarvoor een vergunning nodig.

T (0341) 359 611