Aangifte overlijden

Als er iemand overlijdt moet u aangifte doen bij de gemeente. U doet de aangifte bij de gemeente waar de persoon overleden is. Meestal doet de uitvaartondernemer aangifte, maar u kunt het ook zelf doen. Na de aangifte wordt:

  • De overlijdensakte gemaakt.
  • Het verlof tot begraven/cremeren afgegeven.

Afspraak maken voor het doorgeven van overlijden

Digitale aangifte (alleen mogelijk voor uitvaartondernemers)

Uitvaartondernemers kunnen aangifte doen door in te loggen met eHerkenning.

De aangifte overlijden online doorgeven via eHerkenning

Doet u voor de eerste keer online aangifte? Dan moet u bekend gemaakt worden in onze omgeving. Hiervoor hebben we de volgende gegevens nodig:

  • BSN persoon
  • Volledige voornamen
  • Volledige achternaam
  • Emailadres
  • Telefoonnummer
  • Naam organisatie
  • Adres organisatie
  • KVK nummer

U kunt dit mailen naar burgerzaken@putten.nl

Kosten

  • Aangifte van overlijden doen is gratis.
  • Een uittreksel van de overlijdensakte kost € 16,60.

Meenemen

  • Een geldig identiteitsbewijs.
  • Verklaring van de arts van het overlijden.
  • B-enveloppe (een enveloppe voor het CBS, de geneeskundige zet hierop doodsoorzaak).
  • Trouwboekje voor het bijwerken van gegevens overlijden (als dit nodig is).

Termijn

Er is geen vastgestelde aangiftetermijn. Meestal moet u binnen zes werkdagen na de dag van overlijden aangifte doen. Dit is ook de termijn waarbinnen de begraving of crematie plaatsvindt.

Meer over overlijden

Contactgegevens

T (0341) 359 670