Brief van burgemeester H.A. Lambooij: Wolven in Putten

Het zal niemand zijn ontgaan dat er sinds een paar jaar weer wolven in Nederland leven. De meningen over de aanwezigheid van de wolf zijn nogal uiteenlopend; daar waar de één verblijd is met de komst van de wolf, vindt de ander dat de wolven ons land zo snel mogelijk moeten verlaten.

Ook in en rondom Putten houden zich reeds enige tijd wolven op en worden wij geconfronteerd met de schaduwkant van die wolven. Op diverse plaatsen in ons dorp hebben wolven zich vergrepen aan landbouwhuisdieren. Meestal schapen. Diverse dieren werden gedood, anderen werden zodanig verwond dat ze alsnog moesten worden geëuthanaseerd en weer anderen werden door de dierenarts behandeld. De dieren die de wolvenaanval overleven, zijn vaak dagenlang van slag.

De eigenaren van die huisdieren vinden dat vanzelfsprekend verschrikkelijk. Zij zijn terecht boos, angstig en verontwaardigd. Vaak zijn ze ook ten einde raad en vragen zich af hoe zij hun dieren, vee en huisdieren, zo goed mogelijk kunnen beschermen. Er is op diverse vindplaatsen informatie beschikbaar over de zogenaamde “wolfwerende rasters”, zodat ik daar nu niet verder op in ga. Overigens begrijp ik goed dat zo’n raster in lang niet alle situaties geplaatst kan worden.

Diverse mensen hebben zich in de achterliggende dagen tot de gemeente gericht met de vraag of het niet mogelijk is om de wolven te beheren. Een begrijpelijke vraag. Helaas staat de gemeente met lege handen. Op Europees niveau is de beschermde status van de wolven geregeld en de gemeente of de provincie kan daar niets aan doen. Door berichtgeving in sommige media wordt de indruk gewekt dat de burgemeester opdracht zou kunnen geven om in te grijpen. Dat is niet juist. Ook de burgemeester heeft geen bevoegdheden om de wolven in zijn of haar gemeente te laten beheren. Wel voer ik overleg met onder andere de Gelderse gedeputeerde, om samen met andere burgemeesters, aandacht te vragen voor deze problematiek. Naast het verstrekken van voorlichting die gericht is op de bescherming van vee en huisdieren kan ik helaas niets voor u doen.

Om meer zicht te krijgen op de aard en omvang van de problematiek, verzoek ik u vriendelijk om eventuele aanvallen door wolven op dieren, maar ook waarnemingen van wolven te melden bij de provincie Gelderland en BIJ12, zodat wij die gegevens kunnen gebruiken in het gesprek met de hogere overheden. Op de website www.putten.nl/wolf treft u meer informatie aan.

H.A. Lambooij, burgemeester