Aangepaste dienstverlening
Gemeentehuis
Donderdag 9 mei en vrijdag 10 mei is het gemeentehuis gesloten.
Afvalbrengstation
Donderdag 9 mei is het afvalbrengstation gesloten.
Vrijdag 10 mei is het afvalbrengstation geopend.
Donderdag 9 mei en vrijdag 10 mei is het gemeentehuis gesloten.
Donderdag 9 mei is het afvalbrengstation gesloten.
Vrijdag 10 mei is het afvalbrengstation geopend.
Radiolawaai, blaffende honden, overhangende takken, pesterijen, stankoverlast. Zomaar enkele zaken die oorzaak kunnen zijn van irritatie onder buren en buurtbewoners, soms oplopend tot diepgaande conflicten. En dat is jammer. Dat gaat ten koste van het leef plezier en gezondheid. Buurtbemiddeling helpt burenruzies op te lossen.
Buurtbemiddelaars zijn getrainde vrijwilligers en luisteren naar het verhaal van beide buren. Zij komen altijd met z’n tweeën. De buurtbemiddelaars komen niet met oplossingen, maar helpen de buren om zelf tot een oplossing te komen. Een oplossing waar beide buren tevreden mee zijn. Dit vergroot namelijk de kans op blijvende verbetering.
Buurtbemiddelaars geven geen oordeel en zijn neutraal. Buurtbemiddelaars kunnen u helpen er samen met uw buren uit te komen. Zij gaan eerst met de buren (thuis) apart in gesprek. Als de buren bereid zijn met elkaar om tafel te gaan, gebeurt dat op een neutrale plek. Een buurtbemiddelaar heeft geheimhoudingsplicht.
Heeft u een conflict of probleem (of dreigt te hebben) met buurtbewoners? Meld u aan voor buurtbemiddeling. Ook andere organisaties kunnen inwoners aanmelden voor buurtbemiddeling zoals kerken en politie. De hulp is gratis. Er wordt wel verwacht dat deelnemers actief op zoek gaan naar een acceptabele oplossing voor beide buren.
Nadat het conflict is gemeld bij buurtbemiddeling, beoordeelt de coördinator of het probleem bemiddelaar is. Op basis van de situatie wordt een team van twee bemiddelaars opgesteld. De buurtbemiddelaars zoeken contact met de betrokken buren en gaan in gesprek.
Zijn beide buren bereid met elkaar in gesprek te gaan? Dan wordt een bemiddelingsgesprek op neutraal terrein gepland. In het gesprek worden wensen voor verbetering uitgesproken en concrete afspraken (desgewenst) op papier gezet. Na ongeveer zes weken vindt er, als daar bij deelnemers behoefte aan is, nazorg plaats. De bemiddelaars nemen contact op met beide buren om te horen of de gemaakte afspraken goed verlopen. Soms is een vervolggesprek nodig. Als het conflict niet te bemiddelen is, verwijst de coördinator door naar een andere organisatie.
Om het team van vrijwilligers uit te breiden zijn wij op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Eigenschappen die wij vragen van onze vrijwilligers:
De nieuwe vrijwilligers bieden wij:
Buurtbemiddeling Putten is elke werkdag tussen 09.00 en 13.00 uur bereikbaar via het telefoonnummer (033) 469 2420. Meer informatie: www.problemenmetjeburen.nl.