Nijkerkerstraat 74 - De Grote Tuk

Foto van gemeentelijk monument aan de Nijkerkerstraat 74.Gemeentelijk monument - De boerderij genaamd “De Grote Tuk”, is gelegen in een landschappelijk fraaie omgeving in de nabijheid van de Nijkerkerstraat in de buurtschap Diermen.

De boerderij bestaat uit een woongedeelte en een deel. De boerderij is voorzien van een rieten zadeldak met wolfseinden aan de voor- en achterzijde.

De voorgevel telt twee grote ventster voorzien van luiken. Aan weerszijden van deze venster zijn kleinere vensters zonder luiken. Onder het rechter kleine venster is een getralied kelderraam. Het muurwerk heeft vlechtingen. Ter hoogte van de zolderborstwering bevat de voorgevel nog een venster. De voorgevel heeft een gesneden daklijst.

De rechter zijgevel heeft ter hoogte van de deel drie staldeuren en twee gietijzeren ramen. Aan deze zijde is een aanbouw gerealiseerd, deze aanbouw zorgt voor de verbinding van de boerderij naar het bakhuis naast de boerderij.

De linker zijgevel heeft ter hoogte van de deel ook drie staldeuren en drie gietijzeren ramen. Ter hoogte van het woonhuis is in de zijgevel een raampartij gemaakt.

De achtergevel heeft een gebogen houten dubbele deeldeur. In de boog boven de deur  zit een steen met het jaartal 1888. Aan allebei de zijden van de deur is een gietijzeren raam en een staldeur. Het bakhuis heeft een zadeldak met Oudhollandse pannen met puntgevels.