Gemeentearchief & Dossier opvragen

Het gemeentearchief heeft de taak om de geschiedenis van de gemeente Putten op een juiste wijze in kaart te brengen. U kunt bij het gemeentearchief dossiers opvragen.

Het gemeentearchief is de bewaarplaats van belangrijke gegevens die zijn vastgelegd in documenten. Naast documenten, in de vorm van agenda's, notulen, dossiers, brieven en akten, worden ook kaarten, foto's, films, video's en digitale bestanden gearchiveerd. In het gemeentearchief bevindt zich het oude archief van de gemeente Putten. Het gemeentearchief is ook aangewezen om particulieren verzamelingen van de geschiedenis in beeld te brengen.

U kunt gegevens uit het gemeentearchief opvragen. Doet u bijvoorbeeld onderzoek naar verhalen uit Putten of uw familiegeschiedenis? Of zoekt u bouwtekeningen? Houd er rekening mee dat het opvragen van gegevens geld kost.

Dossier opvragen

Sinds april 2007 heeft het gemeentearchief een eigen gedeelte op de website van de gemeente Putten. Als u vragen of opmerkingen hebt over de website van het gemeentearchief, dan kunt u een e-mail sturen naar info@putten.nl. Wij stellen dit zeer op prijs.

 Website gemeentearchief Putten

Vanaf januari 2010 maakt het gemeentearchief van Putten gebruik van een beeldbank. In deze beeldbank worden regelmatig foto's en prentbriefkaarten gepubliceerd. Deze foto's of prentbriefkaarten zijn in het bezit van het gemeentearchief Putten.

Beeldbank historisch beeldarchief - Gemeentearchief Putten

Burgerlijke stand

In 1811 is in Nederland, door Napoleon, de Burgerlijke Stand ingevoerd. Iedereen moest zich laten registreren en een achternaam aannemen. Vanaf dat jaar worden ook de geboortes, huwelijken en overlijdens geregistreerd in registers.

Op de afbeelding ziet u het titelblad aan van het Register van aangenomen geslachtsnamen zoals dat in Putten vanaf 1812 is bijgehouden. In 1833 werden de laatste namen ingeschreven.